Zoekmachine optimalisatie - SEO
Zoekmachine adverteren - SEA
Zoekmachine reputatie management
Conversie optimalisatie
Webdesign
Software op maat
You need to install flash to view this content!

Links

Meer links

line

Pagina afdrukken

Google PageRank of PR: de mythe verklaard

Wat is de Google PageRank?

Google PageRank of PR: de mythe verklaard

Wanneer u lectuur doorneemt over zoekmachine optimalisatie, of u praat met SEO specialisten, dan zal u af en toe de term Google PageRank horen vallen. Maar wat is dat nu precies? En welk effect heeft het op uw zoekmachine rankings?

De Google PageRank of kortweg PR is een waardering op 10, die Google toekent aan webpagina’s, op basis van het aantal en de kwaliteit van de inkomende links. Het is dus geen rating voor een volledige website. Binnen éénzelfde site kunnen er pagina’s zijn met een verschillende PR. Dit komt doordat de ene webpagina meer inkomende links krijgt dan de andere.

Toch zal u af en toe horen zeggen: “Deze website heeft een PageRank van 4/10.”. Dan doelt men op de waardering die de homepage krijgt. De startpagina is de belangrijkste pagina van een website en heeft doorgaans ook de hoogste PR. Dit is ook logisch, aangezien webmasters vaker zullen linken naar de homepage, ipv naar een dieper liggende pagina.

Hoe weet ik welke PR een website heeft?

Iedereen kan de Google PR van een webpagina raadplegen. Het enige wat u hoeft te doen is de Google Toolbar installeren. De PageRank is het groene balkje dat bovenaan in de Toolbar staat.

Hoe interpreteren?

De Google PageRank geeft een indicatie weer van de populariteit van een pagina op het internet. Als er veel sites naar de uwe linken, wil dat zeggen dat uw website de moeite waard en dus populair is. De kwaliteit van de sites die naar u linken, is ook van belang. Als u veel inbound links krijgt van offtopic websites (die zelf een lage PR hebben), zal dat minder effect hebben, dan dat er weinig belangrijke sites naar u zouden linken (dit zijn onderwerpgerelateerde sites die zelf een hoge Google PageRank hebben).

De PR geeft een cijfer op 10 weer. Er zijn maar weinig websites die een PR hebben van 10/10, maar Adobe is er wel een mooi voorbeeld van. Er zijn natuurlijk ook heel veel websites die linken naar Adobe, zodat surfers documentatie in PDF zouden kunnen openen bijvoorbeeld.

0/10 of een grijze balk kan erop wijzen dat de website gestraft is door Google, of dat Google de website nog niet kent. Anderzijds kan het ook zijn dat de website wel al is geïndexeerd, maar er gewoon te weinig of onbelangrijke links naartoe verwijzen. De website is dus (nog) niet populair onder de Internauten.

Heeft PageRank effect op mijn rankings?

Vroeger was de PageRank een belangrijk streefdoel voor elke website eigenaar die een beetje met search engine optimization bezig was. Hoe hoger de PR, hoe beter de rankings waren. Webmasters verzamelden dan ook massaal links (al dan niet betalend) om de PR artificieel op te krikken. Tegenwoordig gaat deze vlieger niet meer op. Een hogere PageRank impliceert niet noodzakelijk hogere rankings!

Dit komt doordat Google meer rekening houdt met de relevantie van een pagina voor een bepaalde zoekterm. Deze relevantie wordt bepaald door de meta tags, de hoeveelheid en de kwaliteit van de inhoud, de gebruikte tekstlinken of ankerteksten, ….

De PageRank heeft nog slechts een geringe invloed op uw zoekmachine rankings. Er zijn zelfs steeds meer websites te vinden in de zoekresultaten die een lage PR hebben en hoog ranken voor een bepaald keyword, terwijl gelijkaardige websites met een hoge PR, lager genoteerd staan!

Samenvatting

De Google PageRank is niet iets waar u zich op mag blindstaren. Daarvoor is de invloed ervan te beperkt.

Belangrijker is dat u zich focust op de juiste SEO technieken. U moet natuurlijk wel blijven werken aan de populariteit van uw website. Link building (voornamelijk aanmelden bij kwalitatieve en onderwerpgerelateerde websites) blijft belangrijk. En uiteindelijk maken vele kleintjes één groot! 

Het Flexties Team
Flexties BVBA – internet marketing en zoekmachine optimalisatie

Geplaatst op 2/09/2008

<< Alle internet marketing artikelen

line
Vraag nu gratis en vrijblijvend een analyse van uw website aan !

Nieuwsbrief

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief!

En volg de evoluties op vlak van internetmarketing op de voet!

Uw emailadres: