Zoekmachine optimalisatie - SEO
Zoekmachine adverteren - SEA
Zoekmachine reputatie management
Conversie optimalisatie
Webdesign
Software op maat
You need to install flash to view this content!

Links

Meer links

line

Pagina afdrukken

Zoekrobot positionering

Uw zoekrobot positionering binnenkort bepaald door de surfers?

Zoekrobot positionering

Zullen de surfers binnenkort zelf met de scepter zwaaien en uw zoekrobot positionering bepalen? Dat is de vraag die velen zich stellen met de introductie van SearchWiki, de allernieuwste tool van Google, die ingelogde gebruikers toelaat om zelf de listings aan te passen.










Hoe SearchWiki gebruiken?

SearchWiki is alleen toegankelijk voor wie een Google Account heeft, zoals voor het lezen van uw Gmail of het beheren van uw Adwords campagne. Vervolgens surft u gewoon naar www.google.com (voorlopig werkt het nog niet op de Belgische variant) en tikt u een query of zoekopdracht in.

Vervolgens zal u naast elke listing een pijltje zien staan dat wijst naar boven, maar ook een kruisje en een tekstballon. Wanneer u op het pijltje klikt, krijgt u meteen een toppositie voor die listing. Daarna blijft het pijltje groen kleuren bij wijze van herinnering. Een resultaat dat u bovenaan hebt geplaatst, kan u achteraf weer naar beneden halen (tot de oorspronkelijke positionering). Het is evenwel niet mogelijk om een listing één of twee posities te laten stijgen of dalen. U kan een resultaat verwijderen door op het kruisje te klikken. De listing zakt dan gewoon tot helemaal beneden de zoekresultatenpagina. U kan er wel voor kiezen om de verwijderde listing te verbergen. Door op het tekstballonnetje te klikken, kan u uw ongezouten mening geven over een resultaat. Bovendien is het ook mogelijk om met SearchWiki een website die niet of slecht rankt, toe te voegen aan de toppers.

Kan u zo de zoekrobot positionering van uw concurrent beïnvloeden?

Uiteraard zijn de aangebrachte wijzigingen alleen zichtbaar voor de eigenaar van de Google Account en alleen wanneer u ingelogd bent. Maar het is meer dan logisch dat de zoekrobot rekening zal houden met de feedback van zijn gebruikers. Google kan immers makkelijk zoekgedrag achterhalen via de Google Toolbar, de click through rate van een zoekresultatenpagina, enzomeer.

Dus wanneer een bepaalde website en masse gepromoot wordt door verschillende Google leden, dan zal de zoekrobot er hoogstwaarschijnlijk van uitgaan dat dit resultaat heel relevant is en het daarom een hogere positionering in Google geven.

Het heeft weinig zin om vrienden te contacteren om de concurrent naar beneden te halen of om uw website te promoten. Daar SearchWiki alleen werkt voor wie een Google Account heeft, kan de zoekrobot dus makkelijk patronen herkennen. En dat zou wel eens averechts kunnen werken.

SearchWiki: content is king

Met de komst van SearchWiki kan het belang van goede inhoud voor uw website niet genoeg benadrukt worden! Wanneer surfers op een barslechte website terecht komen die vol taal- en spelfouten staat of die gewoon niets bijbrengt, dan is de kans reëel dat zij uw positionering gaan devalueren. Anderzijds, als u waardevolle informatie online plaatst, is het niet ondenkbaar dat gebruikers uw website zullen promoten.

De invloed van SearchWiki op online reputatie management

SearchWiki zou ook wel eens de vraag naar online reputatie management specialisten kunnen doen toenemen. De commentaar die gebruikers nalaten bij een positionering is voorlopig het enige wat zichtbaar is voor eenieder die ingelogd is op zijn Google Account. En wie weet zal deze informatie later ook nog doorsijpelen naar de natuurlijke listings van surfers die niet ingelogd zijn…

Het Flexties Team
Flexties BVBA - zoekrobot optimalisatie – online marketing

Geplaatst op 12/12/2008

<< Alle internet marketing artikelen

line
Vraag nu gratis en vrijblijvend een analyse van uw website aan !

Nieuwsbrief

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief!

En volg de evoluties op vlak van internetmarketing op de voet!

Uw emailadres: